Rydsbergsskolan kombinerar mobilteknik och rörelseglädje

Publiceringsdatum : 2017-09-25

Hur kombinera elevernas intresse för sina mobiltelefoner med rörelse och kunskap? Den frågan har Robert Mångelin, lärare på Rydsbergsskolan brottats med. Resultat blev en friluftsdag där eleverna fick följa en utomhusbana med hjälp av en app i mobilen, där olika frågor och utmaningar dyker upp längs vägen.

Porträtt Robert Mångelin- Vi testar ny teknik för att utveckla friluftsdagarna, bland annat. I det har fallet har jag skapat banor i appen som eleverna kan följa. Där de är ute och rör sig i ungefär en och en halv timma, från start till mål, säger Robert Mångelin.

Under banans gång dyker det upp utmaningar i appen. Det kan vara frågor kopplade till kunskapskraven, som eleverna svarar på. Men det är också en del frågor för lättsammare diskussioner eleverna emellan och uppdrag som fungerar som team-building.

Olivia Doherty och Matilda Miholic i 9:an var i samma lag. De tog sig runt och löste uppgifter och utmaningar.

- Det fungerade bra. Det var bättre än att hålla en papperskarta. Det är lätt att hålla mobilen i handen och det var inga problem att hitta, säger Olivia Doherty.

- Det var roligt. Det fanns flera olika kartor vi kunde följa och frågorna var varierande, säger Matilda Miholic.

Just den här dagen, när Rydsbergsskolans elever i årskurs 6-9 ska ut, är det uppehåll i det annars ihållande septemberregnet. Ett stort plus i protokollet.

- Det går inte att köra ute med mobilerna i regn, så det var skönt att prognosen höll i sig och vi kunde genomföra dagen som planerat, säger Robert Mångelin.

Olika plattformar för kunskap och lärande är på stark frammarsch, samtidigt skapar tekniken en del uppförsbackar. Robert Mångelin summerar dagen.

- Det har varit både bra och mindre bra. Ungefär en fjärdedel av eleverna har haft problem med gps:en. Appen har helt enkelt inte visat rätt eller hängt med. Jag har haft kontakt med företaget som utvecklat appen under tiden problemen dök upp, men de har inte kunnat se vad det beror på. Så vissa grupper har inte haft en riktigt givande utmaning eller rörelseglädje. De elever som inte haft problem har haft en bra upplevelse. Jag testar gärna igen, men i mindre skala, säger Robert Mångelin.

Att appen och kartan inte hängt med har inte skickat eleverna vilse. Start och mål var givna från början. Alla samlades med eller utan app-utmaningar gjorda, vid Stamsjön för grill och motion runt sjön. Helt utan mobilteknik.