Rydsbergsskolan ökar pulsen för bättre lärande

Publiceringsdatum : 2016-11-09

På Rydsbergsskolan i Lerum kan eleverna börja morgonen med att öka pulsen. Under ett 20-minuterspass ska de hålla mellan 65 till 75 procent av sin maxpuls. Den syresättning hjärnan får förbättrar minnet, koncentrationsförmågan och koordination. Puls för lärande ger helt enkelt eleverna bättre resultat i skolan.

- Vi vill att alla elever ska ha möjlighet att nå sin fulla potential. Vi vill få med alla oavsett betygsnivå. Det är ingen tävling i de aktiviteter vi gör. Alla gör sin egen resa och alla vinner tillsammans, säger Magnus Sundell, lärare och ansvarig för puls för lärande på Rydsbergsskolan i Lerum.

Det är andra läsåret som skolan har puls för lärande. Att det ger resultat är det ingen tvekan om. Lärarna som har lektionen efter upplever att det är lugnare i klassrummet. Eleverna upplever att de är mer fokuserade. Lärarna som är med i idrottshallen ser att koordinationsförmågan blir bättre. Och bland de elever som deltar har meritvärdet ökat.

- Vi kan inte statistiskt bevisa att det beror på enbart puls för lärande. Men vi ser en tydlig trend. Vi kan också se att de elever som håller regelbunden puls under de här passen har godkänt i alla ämnen. Det är ju inte nytt att människan mår bra av att röra på sig. Men det är relativt nytt att medvetet koppla rörelse till lärande. Forskningen visar att lek och rörelse påverkar hjärnan och vår förmåga att koncentrera oss och minnas.

Puls för lärande skiljer sig från en vanlig idrottslektion. Hit kommer elever från olika klasser per pass. Var och en hämtar sitt eget pulsband från ett skåp i idrottshallen. Sedan finns olika stationer där eleverna får upp pulsen. De kan springa i bana, klättra i rep, hoppa. Upplägget varierar. På en display kan eleverna följa hur de ligger i puls och se till att de inte ökar för mycket eller för lite. Med 65-75 procent av maxpuls syresätts hjärnan utan att det blir konditionsträning.

- Jag tycker att det är jättekul. Man blir piggare och det är roligt att röra på sig, säger Lovisa Carlén, elev på Rydsbergsskolan.

Det är hög närvaro på passen. De flesta elever är positiva, alla gillar det inte, men deltar ändå. Inga bollar är tillåtna.

- Vi bestämde tidigt att vi inte skulle ha några bollar. Det har ibland varit en utmaning att få eleverna att köpa det. Men dels är det svårt att hålla en jämn puls med boll, det blir lätt tävling, och det stör i det upplägg vi valt att göra. Vi pratar mycket med eleverna om puls och hur kroppen fungerar. Det här handlar också om en inre resa som ger effekt i klassrummet, säger Magnus Sundell.

Puls för lärande handlar inte om att eleverna ska springa av sig eventuell överskottsenergi. Det handlar om att stimulera hjärnan. Det går tydligt att se hur aktiviteten i hjärnan förändras efter 20 minuters rörelse. Den omedelbara effekten med ökad koncentrationsförmåga håller i sig två timmar efter passet. Den långsiktiga effekten är bättre minne och koordination.

- Vi får också en arena i skolan som inte handlar om konkurrens och utslagning. Eleverna investerar i sig själva. De ser att det är viktigt att röra på sig. Eleverna förbättrar förmågan att lära sig och på köpet får vi positiva hälsoeffekter, säger Magnus Sundell.

Fakta om Puls för lärande på Rydsbergsskolan

  • Personligt pulsband till varje elev.
  • Eleverna kan se sin pulskurva på en skärm.
  • Två pulspass varje vecka.
  • 20 minuter som genomförs innan teoretiska lektioner.
  • Musik i 140-150 taktslag per minut.
  • Eleverna genomför olika fysiska aktiviteter, som även utvecklar koordination och koncentration, i pulszonen 65-75 procent av sin maxpuls för att stimulera hjärnan.