Hur får jag en trygghetstelefon?

För dig som bor i eget boende finns det möjlighet att ansöka om insatsen trygghetstelefon (tidigare även kallad trygghetslarm) hos kommunen. Du kan ansöka både muntligt och skriftligt.

Håller i handen, trygghetFoto av: Anna Rehnberg

Du vänder dig till biståndshandläggare via kommunens kundcenter på telefonnummer 0302-52 10 00. 

Vem kan ansöka?

Alla har rätt att ansöka, oftast ansöker man på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller att du känner dig otrygg. Med insatsen trygghetstelefon kan du nå personal som arbetar i hemtjänsten dygnet runt.  

När ska jag ringa 112 eller 1177?

Du ska ringa 112 eller 1177 i situationer då du är i akut behov av sjukvård. Trygghetstelefonens ersätter inte 112 eller 1177, utan är till för att kunna kalla på hjälp för behov i din dagliga livsföring. 

Vem installerar och ser till att allt fungerar?

Efter att du ansökt och beviljats insatsen trygghetstelefon, kontaktar kommunens ansvariga dig och tillsammans bestämmer vi en tid att installera din trygghetstelefon. 

Kan jag få trygghetstelefon om det saknas fast telefonlinje?

Ja, vi använder digitala trygghetstelefoner, vilket innebär att de kommunicerar via så kallat GSM-abonnemang med SIM-kort. Du behöver inte längre ha fast telefoni för att ha trygghetstelefon. 

Hur fungerar kontrollen av trygghetstelefonen?

Den digitala trygghetstelefonen sänder signaler minst varannan minut, vilket gör att vi har ständig kontroll på funktionerna i trygghetstelefonen och mobilkommunikationen. Vi får meddelande om något fel uppstår, och larmansvariga åtgärdar uppkomna fel i den mån det är möjligt. Du debiteras ingen kostnad för kontrollfunktioner.

Är jag garanterad att trygghetstelefonen alltid fungerar?

Nej, vi kan inte garantera att den alltid fungerar. Blir det strömavbrott har trygghetstelefonen batterifunktion som räcker i cirka 400 timmar. 
Din trygghetstelefon kommunicerar via mobilnätet och har ett SIM-kort som söker på alla mobiloperatörers telemaster. Om alla mobilnät skulle sluta att fungera samtidigt, kommer din trygghetstelefon inte att fungera. 
Vid långvarig problematik gör hemtjänsten en bedömning om alternativ lösning.  

Hur fungerar min trygghetstelefon?

Du får en trygghetstelefon med högtalarfunktion, så att du kan tala om för personalen vad du behöver hjälp med. Du får välja om du vill ha ett armband som fästs på handleden, eller ett halsband som du bär runt halsen där larmknappen sitter. När du behöver hjälp trycker du på larm knappen och du hör personal från trygghetscentralen i högtalaren. Du behöver inte vara i samma rum, det hörs ändå. Om trygghetscentralen inte skulle höra dig, kontaktar de hemtjänsten som åker hem till dig, för att kontrollera vad som hänt. Var aldrig rädd för att trycka på larmknappen, hellre en gång för mycket än en gång för lite. 

Hur långt fungerar min trygghetstelefon?

Larmknappen har en räckvidd om cirka 100 meter utifrån var din trygghetstelefon är placerad i bostaden. Vi har möjlighet att räckviddstesta larmknappen när vi installerar din trygghetstelefon. 

Hur förvaras mina nycklar till bostaden?

Nycklarna till din bostad förvaras i ett låst nyckelskåp i hemtjänstens lokal. 

Vem kommer när jag larmar?

 När du trycker på larmknappen kommer kommunens hemtjänst, och för eventuellt andra hemtjänstinsatser kommer det företag du har valt som utförare.

Vad kostar det?

Kostnaden fastställs årligen av kommunfullmäktige.