Konsumentvägledning

Konsumentvägledarna ger råd och stöd inför och efter köp. De hjälper dig också med frågor om marknadsföring, reklam, produktsäkerhet med mera.

 Konsumentvägledarna kan även i vissa fall medla i tvister för att se om parterna kan komma överens innan de går vidare. Om det är kö under telefontiden tisdag-torsdag klockan 9-12 så finns det möjlighet att lämna meddelande så blir du uppringd så snart som möjligt. Detsamma gäller utanför telefontid. Du är också varmt välkommen att skicka din fråga med e-post: konsument@lerum.se

Du kan till exempel få följande vägledning

  • Förköpsråd för att minska risken för problem i efterhand.
  • Råd om hur du hanterar en reklamation när du är missnöjd med en vara eller tjänst
  • Vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Information om konsumentlagar och föreskrifter

Särskilda vägledningsbyråer i konsumentfrågor

  • Inom vissa områden finns särskilda vägledningsbyråer dit du kan vända dig:
  • Konsumenternas Energimarknadsbyrå - svarar på frågor om elbolag med mera.
  • Konsumenternas Bank- och finansbyrå - kan du vända dig till i frågor som rör banker och kreditinstitut.
  • Konsumenternas Försäkringsbyrå - kan hjälpa dig med frågor som rör bland annat försäkringsbolag och försäkringar.
  • Konsument Europa - är en konsumentvägledning du kan vända dig till med frågor kring handel i annat land, främst inom EU. http://www.konsumenteuropa.se/
  • Telekområdgivarna - hjälper dig med frågor som rör dina abonnemang för fast telefon, mobiltelefon, tv-kanaler och Internet. https://telekomradgivarna.se/

Telefonkostnaden är samma som för lokalsamtal! Se även under rubriken länkar nederst på sidan.

Bra konsumentlänkar

  • Telekområdgivarna- hjälper dig med frågor som rör dina abonnemang för fast telefon, mobiltelefon, tv-kanaler och Internet. www.telekomradgivarna.se
  • Konsumenternas Bank- och finansbyrå - kan du vända dig till i frågor som rör banker och kreditinstitut. http://www.konsumenternas.se/
  • Konsumenternas Energimarknadsbyrå - svarar på frågor om energi, exempelvis el. http://www.energimarknadsbyran.se/
  • Konsumenternas Försäkringsbyrå - kan hjälpa dig med frågor som rör bland annat försäkringsbolag och försäkringar. http://www.konsumenternas.se/
  • Konsument Europa - är en konsumentvägledning du kan vända dig till med frågor kring handel inom EU. www.konsumenteuropa.se
  • Allmänna reklamationsnämnden - ARN - Statlig myndighet. Opartisk prövning av konsumenttvister. www.arn.se
  • NIX-telefon - Ring 077 228 00 00 för att spärra telefonen för oönskade säljsamtal eller gå in på hemsidan: http://nixtelefon.org/
  • Göteborgs-Posten Konsument - Artiklar, tester med mera http://www.gp.se/livsstil/konsument.

Kommunen har särskild energirådgivning

Klicka här för att läsa mer.

Kommunen har även särskild budgetrådgivning där du kan få råd om din privata ekonomi.

Klicka här för att komma till sidan om Budgetrådgivning.