Att sortera ut matavfall är nu ett lagkrav
Sedan 1 januari 2024 är det krav på att sortera ut matavfall. Det är inte längre godkänt enligt lag att ha osorterat abonnemang. Men Lerums kommun har fått undantag för de som redan har ett abonnemang med osorterat avfall. Undantaget gäller tills vårt nya insamlingssystem är på plats 2025.
Lerums kommun har ansökt hos Naturvårdsverket och fått godkänt dispens från kravet på matavfallsinsamling för de hushåll och verksamheter som har osorterat abonnemang innan 2023 års utgång.
Anledningen till dispensen är att alla hushåll i kommunen får matavfallsinsamling via ett helt nytt insamlingssystem som införs under 2025. Det blir sortering i två stycken fyrfackskärl, där matavfall ska läggas i ett av facken. Det är både oekonomiskt och inte miljömässigt försvarbart att ställa ut nya matavfallskärl för bara ett år, som sedan ska bytas ut.
Inga nya osorterade abonnemang godkänns från och med 1 januari 2024. Men vill du byta abonnemang från osorterat till matavfall så kan du göra det via vår e-tjänst.
Ansök om ändring i avfallsabonnemang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Återanvändning av matavfallskärl
Matavfallskärlen som tas hem från villahushållen under våren 2025 i samband med att vi byter till nya fyrfackskärl kommer att återanvändas. De kommer att ställas hos de verksamheter som inte har utsortering av matavfall.
Nytt insamlingssystem
Du kan läsa mer om det nya insamlingssystemet som införs i Lerum under 2025 via länken hemsorering.