Njut av sol och värme utan att bränna dig

Det är viktigt att inte utsätta kroppen för stark sol och att skydda sig mot UV-strålning. Den mängd UV-strålning som man får genom att sola armar och ansikte i cirka 15 minuter räcker för att ljushyade personer ska kunna bilda dagsbehovet av D-vitamin. Mörkhyade personer behöver mer UV-strålning för att bilda tillräckligt med D-vitamin.

Barn är extra utsatta i solen eftersom de har tunnare hud och riskerar att bränna sig lättare. Solen är starkast mitt på dagen då den står som högst på himlen, var därför extra noggrann med att skydda dig mellan kl 11-15. Titta på din skugga, är den kortare än du själv är solen stark!

Så skyddar du dig

Använd i första hand kläder hatt och solglasögon för att skydda barn och dig själv. Bäst skydd ger kläder som är tätt vävda, sitter löst och är torra. Mörka kläder skyddar bättre än ljusa. Som komplement bör de delar av kroppen som inte täcks med kläder smörjas med solskyddsmedel, ju högre solskyddsfaktor desto bättre skydd. Tänk på att välja ett solskyddsmedel med skydd mot både UVA och UVB-strålar, och använd produkten enligt instruktionen på förpackningen. Använd tillräcklig mängd av solskyddsmedlet och upprepa insmörjningen under dagen, speciellt efter bad. Vila och lek i skuggan om det går.

Solvanor och hudcancer

I Sverige får varje år omkring 55 000 personer hudcancer av någon typ. Västra Götaland är det län där antalet fall ökar mest. Troligen är den främsta orsaken till ökningen våra solvanor. Om man bränner sig i solen ökar risken för hudcancer senare i livet och därför är det extra viktigt att skydda just barn.

Hudcancerfall per år – en indikator för uppföljning av miljökvalitetsmålet ”Säker strålmiljö”

Ett av riksdagens 16 nationella miljökvalitetsmål, ”Säker strålmiljö” följs upp bland annat genom att man årligen följer antalet nya fall av hudcancer. Det man strävar efter är att antalet årliga fall av hudcancer orsakade av ultraviolett (UV) strålning ska vara lägre än år 2000.