Lerums kommun tar över faktureringen av vatten och avlopp (VA)

Publiceringsdatum : 2019-01-29

Den 1 februari 2019 tar Lerums kommun över hanteringen av abonnemang för vatten och avlopp (VA) från Lerum Energi. För dig som abonnent innebär det framöver bland annat att dina kostnader för VA och avfall faktureras tillsammans. Är du enbart avfallsabonnent påverkas du inte.

Din nya faktura från Lerums kommun

Den första fakturan från Lerums kommun kommer efter två månader i början av april 2019. Därefter får du dina fakturor för VA- och avfallsabonnemangen kvartalsvis. Idag faktureras du varje månad.

Hur du kan betala

Vill du ha e-faktura?

Önskar du e-faktura anmäler du detta enkelt hos din bank. Anslut dig till Lerum VA och avfall.

Har du idag e-faktura för ditt avfallsabonnemang, får du i fortsättningen e-faktura för både VA- och avfallsabonnemanget.

Betalar du ditt avfallsabonnemang via autogiro idag?

I så fall ska du ha fått hem en blankett där du kompletterar ditt nuvarande medgivande för avfallsabonnemanget till att gälla även VA-abonnemanget.

Betalar du ditt VA-abonnemang med autogiro idag, men inte avfallsabonnemanget?

Har du autogiro för ditt VA-abonnemang idag hos Lerum Energi behöver du lämna ett nytt medgivande, eftersom det blir en ny betalningsmottagare. Detta gör du enkelt genom att ansöka om nytt autogiro på länken längst ner på sidan. 

Registrera din mätarställning via kommunens e-tjänst

Som fastighetsägare med kommunalt abonnemang för vatten och avlopp (VA) läser du själv av din mätarställning och rapporterar sedan in den till kommunen, när som helst under året. Du kan själv gå in via vår e-tjänst för att registrera din mätarställning. Tryck på den här länken för att komma till e-tjänsten.  

Välkommen att kontakta kundcenter KomIn

Från och med 1 februari ställer du dina frågor om ditt VA-abonnemang till kommunens kundcenter KomIn.

Kontaktuppgifter till KomIn: telefonnummer 0302-52 10 00 alternativt på e-postadress kommun@lerum.se.