Växande matkunskap när barnen får vara delaktiga i köket på förskolan

Publiceringsdatum : 2019-03-28

Hur smakar bröd med potatis? Vad händer om du lägger tomatfrön på en bomullstuss en vecka? Genom att träffa kocken, smaka, känna och prata om råvaror som tomat och potatis får barnen på Torpskolans förskola i Lerum kunskap om var maten på bordet faktiskt kommer ifrån.

- Förutom att barnen lär sig var mat kommer ifrån blir de öppna för olika smaker. De lär sig att våga smaka på olika grönsaker, och kryddningar i exempelvis bröd. De blir matmodiga, säger Riccie Sjöberg, som är kock på Torpskolans förskola.

Nu är det sexåringarna Emil, Millie, Signe och Julius tur att träffa Riccie för att upptäcka paprika. De jämför smaker mellan paprikor i olika färg. Riccie frågar om lunchen de precis åt, vad de tyckte om den och om de kunde känna vad den innehöll. De testar bröd som är orange och diskuterar vad det kan bero på. Barnen får smaka på ajvar, som är en ingrediens i brödet. Riccie ställer frågor och antecknar barnens diskussioner och slutsatser. När smakprovningarna är klara, som avslutas med en halsbrytande test av chilifrön, planterar de fröerna från paprikorna. Den här gången lägger de frön på ett vått papper. Men barnen har också fått prova att odla fröer i bomull, jord och fårull. Sedan är det uppföljning för att se vad som hänt med fröna. Lektionen är inte slut när stunden med kocken är över. Det är ett nära samarbete mellan kock och pedagoger på förskolan, för att barnen ska få in många aspekter och en röd tråd i det de får uppleva i köket.

- Barnen som varit i köket får sedan berätta för sina kompisar på avdelningen vad de lärt sig, utforskat och varit med om. Det gör vi genom pedagogisk dokumentation tillsammans med barnen. Vi samtalar och reflekterar med hjälp av bilder, foto och film. Vi följer också upp vad som händer med odlingarna. Det blir en naturlig del i verksamheten eftersom vi det här läsåret arbetar med att utveckla och utmana naturvetenskap tillsammans med barnen, säger Ulrika Eriksson, förskollärare på Torpstugan.

Det är de äldsta barnen som ska börja i skolan som är med i projektet i köket. Det kommer fyra barn varje gång, två från varje avdelning.

- På det här sättet får våra äldsta barn på förskolan utveckla ett samarbete med varandra. Det är positivt inför skolstarten, säger Ulrika.

Det är dags för barnen att gå tillbaka till sina avdelningar.
- Har vi lärt oss något nytt idag, frågar Riccie.
- Chilifrön är starkare än paprikafrön, berättar barnen med nyvunnen erfarenhet.