”Den dagen glömmer man aldrig”

Publiceringsdatum : 2017-11-16

Idag är det 30 år sedan som två passagerartåg kolliderade i Lerum. Det är en av de värsta tågolyckorna i Sveriges historia. Nio personer omkom och 113 skadades.

Det var ett tåg med tre vagnar som var på väg mot Stockholm och ett tåg med sju vagnar som åkte mot Göteborg som frontalkolliderade. Hastigheten på vardera tåg var drygt 100 km/t. Ombord på tågen fanns det sammanlagt 250 passagerare.

Kraftig kollision

Kollisionen var oerhört kraftig och båda tågen började brinna. Räddningstjänster från Lerum, Partille och Göteborg larmades till platsen. Räddningstjänsten från Lerum fick loss tre fastklämda personer i den första vagnen i tåget mot Göteborg, samtidigt som det brann i bakre delen av samma vagn. Många passagerare som var lindrigt skadade transporterades bort med privata bilar.

Ett svart moln

Gunnar Andermo arbetade som administrativ chef på Lerums kommun 1987. Han befann sig på tredje våningen i kommunhuset och pratade i telefon när han hörde ljudet från olyckan. Han tittade ut genom fönstret.
- Det kom ett svart moln. Jag såg inte många meter utanför fönstret. Det var ett kompakt svart moln, berättar Gunnar Andermo, idag kommunsekreterare i Lerum.
Gunnar Andermo visste i den stunden inte om att det var två passagerartåg som hade kolliderat utan han trodde att det kunde vara ett tåg lastat med kemikalier som hade exploderat. 
- Min omedelbara reaktion var att fly. Jag sprang ner för trapporna i kommunhuset och tog ett djupt andetag och sprang över Bagges torg.
Han sprang till Torpskolans parkering och hoppade in i sin bil för att åka till Torpstugan för att hämta barnen.

Inga krismöten

Efter olyckan minns inte Gunnar Andermo om kommunen gjorde några planerade insatser.
- Det var allmänt prat om olyckan bland de anställda, men jag har inget minne av att vi blev kallade till några krismöten. Men den dagen glömmer man aldrig.
Gunnar Andermo minns att de kommunanställda som satt i huset närmast järnvägsspåren såg hur tågen reste sig vid kollisionen.
- De har berättat att det såg ut som om tågen stegrade sig i ultrarapid.

Orsaken till olyckan

Orsaken till olyckan var ett arbete med en växel. Två ledare, plus och minus, kopplades fel och fjärrtågdeklareraren i Göteborg såg att växeln stod i läge rakt fram, vilket den inte gjorde. InterCity-tåget mot Göteborg passerade växeln och leddes in på motsatt spår. Några hundra meter västerut om pendeltågsstationen frontalkrockade tågen.

Kunde gått ännu värre

I Katastrofkommissionens utredning efter olyckan konstaterades det att räddningsarbetet underlättades av att olycksplatsen var lättåtkomlig från båda sidorna. Trots det stora antalet skadade och nio omkomna konstaterade kommissionen att det kunde blivit fler skadade om inte vagnarna haft så god hållfasthet.

Källor: Räddningsverket