VA- och renhållningsfakturor även med digital brevlåda

Publiceringsdatum : 2020-01-16

Lerums kommuns VA och renhållning är från och med 1 januari 2020 anslutna till företaget Kivra.

Det innebär ingen större förändring för dig som kund.

  • Det innebär att du som redan är ansluten till Kivra kommer få sina VA- och renhållningsfakturor direkt till Kivra.
  • Har du pappersfaktura idag får du även pappersfaktura i fortsättningen, såvida du inte redan är ansluten till Kivra, då måste du ställa om till papperspost hos Kivra.
  • Du måste inte ansluta dig till Kivra. Har du e-faktura idag via din bank, men inte är knuten till Kivra, får du fortsatt e-faktura från kommunen.

Kivra är en digital brevlåda som ersätter pappersdokument.

Vanliga frågor och svar

Kostar Kivra något för dig som kund?

-        Nej, Kivra är en gratistjänst för dig som kund och innebär ingen extra kostnad.

Kan du som kund avsluta din Kivra om du stället vill fortsätta få dina försändelser på papper?

-        En kund kan när som helst avanmäla eller anmäla sig till Kivra. Du kan också välja att stänga av en enskild avsändare under inställningar.

Går det att missa att man fått en försändelse till Kivra?

-        Du som kund notifieras alltid via e-post (och notifiering i app om du som kund har det) varje gång en ny försändelse kommit till kundens Kivra.

Kan du som kund betala dina fakturor via Kivra?

-        Ja. Eftersom du som kund loggar in med Mobilt BankID, kan du koppla ett kontonummer för dina betalningar och därmed använda Kivras betalningsfunktion.

Hur gör jag om jag vill komma i kontakt med Kivras support?

-        Kivras support har öppet 9-17 och du når dem på tel 08 533 335 37 och support@kivra.com om du har frågor.