Inköp - regler

Lerums kommun eftersträvar alltid bästa pris och rätt kvalitet på en efterfrågad produkt eller tjänst. Därtill måste hänsyn tas till överordnade lagar och kommunens policys.

Kommunfullmäktige i Lerum har beslutat om en upphandlingspolicy (se länk nedan) som fokuserar på miljö och etik. Policyn konkretiseras sedan i riktlinjer för inköp.

Endast inköpscertifierade

Endast den som är inköpscertifierad inom organisationen får göra inköp för kommunens räkning. Undantaget är kaffebröd och blommor där praktiska hänsyn gör att alla anställda får köpa av godkända leverantörer.

Finns ett upphandlat ramavtal måste detta användas. Finns inget avtal och värdet är under 505 800 kronor under ett räkenskapsår kan en direktupphandling göras.

Direktupphandling

Vid köp av produkt/tjänst över 50 000 kronor ska, om det är möjligt, minst tre leverantörer tillfrågas. Motsvarande värde för entreprenader är 100 000 kronor. Prisjämförelsen ska dokumenteras.

Ladda hem