Samarbete med Skatteverket

Lerums kommun har ett samarbete med Skatteverket som innebär att kommunen fortlöpande gör kontroller av anbudsgivare och avtalsparter vad gäller inbetalningar, skatter, sociala avgifter och F-skattebevis.

Syfte

  • att förebygga ekonomisk brottslighet och underlätta för seriösa företag genom att minska risken för osund konkurrens.
  • att genom information och service förenkla och möjliggöra för Lerums kommun att endast anlita företag som sköter sin redovisning och betalning av skatter och avgifter. 

Omfattning

Kontrollen kan ske under upphandlingsskeden före beslut samt löpande under pågående avtal. Skatteverket lämnar upplysningar om begärd juridisk eller fysisk person bland annat i form av uppgifter om:

  • Momsregistrering och registrering som arbetsgivare.
  • F-skatt, FA-skatt eller A-skatt.
  • Eventuella skulder för svenska skatter och avgifter. Om skuld finns lämnas uppgift om skuldbelopp med mera via samarbete med Kronofogdemyndigheten.
  • Uppgift om redovisade arbetsgivaravgifter för arbetsgivare.

Skatteverket erbjuder också alla anlitade entreprenörer/leverantörer information om vad det förebyggande samarbetet innebär.
För mer information klicka på länken nedan till Skatteverket.