Vanliga frågor och svar om äldreomsorgen

Hur får jag information om kommunens hemtjänst?

Hjälpen du kan få från hemtjänsten är biståndsbedömd och anpassad utifrån dina behov. Hemtjänsten kan till exempel hjälpa dig att handla, ordna måltider, tvätta, städa, hjälpa dig med din personlig hygien och komma ut på promenad. Se www.lerum.se/hemtjanst.

Vilka träffpunkter finns det för de äldre i kommunen?

Kommunen erbjuder flera öppna träffpunkter, aktiviteter och caféverksamheter spridda geografiskt i kommunen, med syfte att möjliggöra social gemenskap, känna samhörighet med andra och få ett stöd i vardagen. Du kan till exempel ta del av gymnastik, promenadgrupper, boule, allsång, föreläsningar, bingo med mera. Läs mer på sidan www.lerum.se/dagverksamhet.

Jag behöver ett trygghetslarm, vart vänder jag mig?

Du vänder dig till biståndshandläggare i kommunen och gör en ansökan om trygghetstelefon. Du behöver bland annat lämna information om din hälsobakgrund och vad som gör att du behöver en trygghetstelefon.

Hur ställer man sig i kö till äldreboende?

För att få beslut om boende behöver först en ansökan göras. Därefter sker en behovsutredníng och ett beslut kan fattas. Om du får bifall på din ansökan hamnar du i en boendekö. Ta kontakt med biståndshandläggare för att få mer information.

Hur lång kö är det till äldreboenden?

Kön varierar hela tiden och det går tyvärr inte att säga hur snart efter beslut om boende som man kan få en plats. Vår målsättning är att kunna erbjuda plats inom tre månader från beslutsdatum. Kontakta boendesamordnaren för att få mer information.

Kan kommunen erbjuda hushållsnära tjänster?

Nej, men till pensionärer erbjuder kommunens Naturarbetsgrupp snöskottning och gräsklippning för en kostnad på 100 kronor i timmen exklusive moms, telefon: 0302-52 15 91. Som en fallskadeförebyggande åtgärd har kommunen också Fixarservice till personer över 67 år och funktionshindrade. Fixarservice erbjuder byte av glödlampor, upphängning av gardiner och tavlor samt bärhjälp. Tjänsten är kostnadsfri. Telefon 0302-52 23 00.

Om man behöver en rollator eller något annat hjälpmedel i hemmet, vart vänder jag mig?

Om du behöver någon form av hjälpmedel vänder du dig till Närhälsan i Lerum, telefon 010-43 59 010. Är du inskriven i kommunens hemsjukvård ringer du 0302-52 23 11 eller 0302-52 24 79.

Vem kan få färdtjänst och hur ansöker man?

Du som har svårt att använda kollektivtrafikens möjligheter på grund av en funktionsnedsättning kan istället ansöka om färdtjänst. Här finner du mer information och ansökningsblankett, www.lerum.se/fardtjanst.

Jag vill klaga på den kommunala servicen för äldre, hur gör jag?

Du lämnar synpunkter på www.lerum.se/synpunkter. Du kan även skicka e-post till stod-och-omsorg@lerum.se. Vill du hellre ringa gör du det på 0302-52 14 13.