FAQ Vigsel

Här finner du de vanligaste frågorna och svaren om vigsel.

F: Vi vill gifta oss borgerligt, hur gör vi?

S: Innan ni kan gifta er måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Ansöker gör ni genom att fylla i en blankett, hindersprövning som ni skickar in till Skatteverket. Det är viktigt att ni lämnar in er ansökan i god tid före vigseln. När hindersprövningen är klar får ni dels ett intyg om hindersprövning, dels ett vigselintyg från Skatteverket. Intygen skickas hem till er och gäller i fyra månader.

F: Hur gör jag om jag väljer att byta efternamn eller att inte byta efternamn?

S: Du som svensk medborgare måste i samband med vigseln anmäla till skatteverket vilket efternamn du ska ha efter att du gift dig. Så oavsett om du ska byta eller inte byta efternamn ska du skicka in blanketten. Det gäller oavsett om du bor i Sverige eller utomlands. Även du som dansk, finsk eller norsk medborgare och bor i Sverige måste anmäla efternamn. Du som är medborgare i ett land utanför Norden men bor i Sverige kan anmäla ditt efternamn till Skatteverket om du vill. Anmäl efternamn på Skatteverkets blankett SKV 7831 senast i samband med vigseln men gärna samtidigt som ni ansöker om hindersprövning.

F: Vem skall ha de dokument vi får från Skatteverket?

S: De dokument ni fått från Skatteverket skall lämnas till oss på Lerums Medborgarkontor KomIn. Vi finns i entréplanet på Kommunhuset vid Bagges Torg i Lerum. Kan ni inte besöka oss, så går det bra att skicka in de uppgifter vi behöver. Då är adressen: Lerums kommun - Medborgarkontoret - 44380 Lerum. Märk kuvertet "Vigsel".

F: Skall vi själva kontakta en vigselförrättare?

S: Ni ska själva kontakta en vigselförrättare. Ni hittar dem på vår hemsida: https://www.lerum.se/Omsorg-och-stod/Gifta-sig/Borgerlig-vigsel/

F: Vad skall vi komma överens om med vigselförrättaren?

S: Ni skall boka datum, klockslag och plats för vigseln med den vigselförrättare ni valt.

F: Vad behöver ”KomIn” veta?

S: ”KomIn” behöver ha information:

  • intygen från skattemyndigheten
  • namn på den vigselförrättare som ska förrätta vigseln
  • plats, datum och klockslag för vigseln
  • namn på två vittnen (om vigseln sker i kommunhuset under kontorstid kan vi ordna vittnen)
  • ett telefonnummer till er för eventuella frågor eller kompletteringar

  F: Hur snabbt kan ni administrera en vigsel?

S: Då ni fått intygen från skatteverket behöver vi cirka 1 vecka.

F: Vad kostar det att viga sig i Lerums kommun?

S: Om någon av er bor i Lerums kommun är vigseln kostnadsfri. Om båda bor i annan kommun kostar vigseln 800 kronor. Då skickar vi en faktura.

F: Var kan vi viga oss?

S: Ni kan viga er var som helst, ute som inne, bara det blir en rimlig färdväg för den som skall viga er. Vi har ett vigselrum i kommunhuset som ni kan använda kostnadsfritt. Det är också gratis att vigas på Nääs slott under kontorstid (det skall vara klart senast 16.00) om brudparet bor i Lerums kommun. Annars kostar det 1 250 kronor. Bokning sker på telefon: 0302-318 39.

F: Vi vill ha en bröllopsfest. Var kan vi vara?

S: Vänd er till oss på KomIn, 0302-52 20 00 eller komin@lerum.se så kan vi ge er några förslag.

F: Vart vänder vi oss om vi har ytterligare frågor om vigseln?

S: Har ni ytterligare frågor så är ni välkomna att höra av er till oss på Lerums Medborgarkontor - KomIn. Telefon: 0302-52 20 00 eller komin@lerum.se