Matdistribution

I Lerums kommun finns matdistribution att ansöka om när du inte själv kan laga mat eller vill köpa färdiga portioner i affären.

Valfriheten att välja mat ökar för alla hemtjänsttagare. Valfrihetsmodellen införs under 2018. Det har kommunstyrelsen i Lerum beslutat.

Valfrihetsmodellen innebär att du som ansökt och beviljats bistånd i form av matinsats har möjlighet att välja från fler alternativ, vilken mat du önskar få levererad hem. Under året kommer alternativ för kyld och varm mat, steg för steg att införas.

Vad innebär valfrihetsmodellen

Om du har vissa svårigheter med att laga mat kan du ansöka om matinsats och fått ditt behov prövat. Om du beviljas matinsats innebär det att du kan välja mellan olika matalternativ du vill få hem till dig. Med stöd av din kontaktperson/hemtjänstpersonal kommer du att få välja vad för matinsats som passar dig.

Du som har beviljats bistånd i form av matinsats får en meny/matlista lämnad till dig via din hemtjänstpersonal. Du planerar med stöd av personal den mat du vill få hem till dig utifrån följande alternativ:

  • Kyld portionsmat från Ica
  • Varm portionsmat från ett äldreboende
  • Inköp livsmedel
  • Beredning enklare rätter i hemmet

Vad kostar det

Du står alltid själv för dina matkostnader och betalar livsmedel, hämtmat eller hemlevererad mat direkt till leverantören. Du betalar genom pappersfaktura eller digital betalning till leverantör. Priser för portionsmaten varierar och ligger inom ett prisspann på 40-80 kronor beroende på vilken leverantör du beställer mat ifrån. Om du får hjälp av hemtjänstpersonal att hämta din mat, värma den eller laga till den, räknas det som hemtjänst och blir en del av hemtjänstavgiften.

För dem som beviljas matleverans och då väljer att beställa mat från ICA Kvantum eller kommunens särskilt boendens kök läggs biståndstid om 60 minuter i veckan för hemtjänstens insatser. Timtaxan för hemtjänst i kommunen är innevarande år 304 kronor.

Fakturering (pappersfaktura) för kyld portionsmat från Ica till dig som kund sker en gång i månaden, alternativt via en direkt digital betalning när du beställer maten från deras hemsida. Fakturering för varm portionsmat inom kommunens regi, det vill säga kök/äldreboende sker en gång i månaden tillsammans med din faktura för hemtjänstavgiften.

Beställa/avbeställa

Planering och beställning av varma och kylda rätter görs 1-2 veckor i förväg utifrån menyerna du får hem. Kylda rätter levereras en gång i veckan, varma rätter levereras dagligen. Beställning och avbeställning av mat sker med stöd av din hemtjänstpersonal. Avbeställning av maträtter från boende kan göras fram till dagen innan klocka 14. Avbeställning av maträtter från Ica kan göras senast tisdagar klockan 15.

Leverans

Vid leverans av kyld mat är hemtjänsten ansvarig för att köra ut maten och att kylkedjan inte bryts. Beställer du varm mat från äldreboende är hemtjänsten precis som vid annan hämtmat ("take away") endast ansvariga för att transportera maten på ett säkert sätt, i en frigolitlåda så maten håller värmen och att det inte kommer smuts i den.

Hantering och förvaring

När du får hem din mat har du själv ansvar för att du hanterar maten på ett säkert sätt. Förvara maten rätt så håller den längre.

  • Varm mat - Maten ska ätas inom två timmar från att hemtjänsten har hämtat maten. Matrester eller mat som inte ska ätas direkt bör kylas snabbt och ställas in i kylskåp. Hållbarheten är då max en dag i kylen. Maten bör inte frysas, det kan påverka kvalitén och viss mat är inte bra att frysa och tillaga igen. Kyld/fryst mat som värms upp igen ska ha en temperatur som överstiger 70 grader.
  • Kyld mat - Sätt in maten i kylskåpet så fort som möjligt. Förvara kylvaror vid cirka 4 °C, då håller maten längre. Hållbarheten som uppges på portionsmaten gäller obruten förpackning (tio dagar), en öppnad förpackning har kortare hållbarhet (två dagar). Fryser du mat som värms upp igen ska det ha en temperatur som överstiger 70 grader.

Kontakt

För frågor om dina avgifter, ditt bistånd eller utförandet av hemtjänst kontakta kommunens kundcenter KomIn: 0302-52 10 00. Om du har synpunkter eller klagomål på själva leveransen av maten vänder du dig till hemtjänsten. Om du har synpunkter/klagomål på maten vänder du dig till leverantören, det vill säga till Ica eller det boende du beställt maten ifrån.