Konsumentvägledning

Konsumentvägledning om allt från konsumenträtt och försäkringar till mat och klimat kan du få tisdag, onsdag och torsdag kl 9-12 över telefon. Det går även bra att skicka e-post och brev när som helst.

Ring...

Välkommen att ringa 0302-52 16 00, tisdag, onsdag och torsdag kl 9-12.
Du kopplas då (utan extra kostnad för dig) till Kungsbacka kommuns konsumentvägledare, som även ger råd och vägledning till invånare i Lerums kommun.

... eller skicka e-post

Vill du hellre skicka e-post? Adressen är konsument@lerum.se

Konsumentvägledning

Konsumentvägledarna ger råd och stöd inför och efter köp. De hjälper dig också frågor om privatekonomi, familjerätt, marknadsföring, reklam, miljö, produktsäkerhet, försäkringar och marknadsundersökningar.
Konsumentrådgivare kan även medla i tvister för att se om parterna kan komma överens innan de går vidare. Konsumentvägledningen i Lerum sköts av Kungsbacka kommun.
Om det är svårt att komma fram via Lerumsnumret, har du möjlighet att ringa Kungsbacka kommuns växel 0300-83 40 00 och lämna ett meddelande så ringer konsumentvägledningen upp.
Du är också välkommen att skicka din fråga med e-post: konsument@lerum.se

Du kan till exempel få följande vägledning:

  • Information före köp om varor och tjänster, som köpråd, testresultat och marknadsöversikter
  • Råd om hur du hanterar en reklamation när du är missnöjd med en vara eller tjänst
  • Vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Information om konsumentlagar och föreskrifter.

Kommunen har särskild energirådgivning

Klicka här för att läsa mer.

Kommunen har även särskild budgetrådgivning där du kan få råd om din privata ekonomi.

Klicka här för att komma till sidan om Budgetrådgivning.

Särskilda vägledningsbyråer i konsumentfrågor

Inom vissa områden finns särskilda vägledningsbyråer dit du kan vända dig:

  • Konsumenternas Elrådgivningsbyrå - svarar på frågor om elbolag med mera.
  • Konsumenternas Bank- och finansbyrå - kan du vända dig till i frågor som rör banker och kreditinstitut.
  • Konsumenternas Försäkringsbyrå - kan hjälpa dig med frågor som rör bland annat försäkringsbolag och försäkringar.
  • Konsument Europa - är en konsumentvägledning du kan vända dig till med frågor kring handel i annat land, främst inom EU.
  • Konsumenternas Tele- TV- och Internetbyrå - hjälper dig med frågor som rör dina abonnemang för fast telefon, mobiltelefon, tv-kanaler och Internet.

Telefonkostnaden är samma som för lokalsamtal! Se även under rubriken länkar nederst på sidan.

Bra konsumentlänkar

  • Konsumentverket - Statlig myndighet för konsumentärenden. OBS konsumentverket ger ingen personlig rådgivning i konsumentfrågor.
  • Allmänna reklamationsnämnden - ARN - Statlig myndighet. Opartisk prövning av konsumenttvister.
  • Råd & Rön - Svarta Listan - Förteckning över företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens utslag.
  • Konsument Göteborg - Göteborgs stads hemsida för konsumentfrågor.
  • Hyresnämnden - Domstol för prövning av hyresfrågor. Hyresnämndens Upplysning Göteborg tel 031-701 12 80.
  • NIX-telefon - Ring 020-27 70 00 för att spärra telefonen för oönskade säljsamtal eller gå in på hemsidan.
  • Göteborgs-Posten Konsument - Artiklar, tester mm Svensk Handel -
  • Varningslistan - Förteckning över oseriösa företag.