Konsumentvägledning
Konsumentvägledarna ger råd och stöd inför och efter köp. De hjälper dig också med frågor om marknadsföring, reklam, produktsäkerhet med mera.
Konsumentvägledarna kan även i vissa fall medla i tvister för att se om parterna kan komma överens innan de går vidare. Om det är kö under telefontiden tisdag-torsdag klockan 9-12 så finns det möjlighet att lämna meddelande så blir du uppringd så snart som möjligt. Detsamma gäller utanför telefontid. Du är också varmt välkommen att skicka din fråga med e-post: konsument@lerum.se
Du kan till exempel få följande vägledning
- Förköpsråd för att minska risken för problem i efterhand.
- Råd om hur du hanterar en reklamation när du är missnöjd med en vara eller tjänst
- Vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Information om konsumentlagar och föreskrifter
Särskilda vägledningsbyråer i konsumentfrågor
- Inom vissa områden finns särskilda vägledningsbyråer dit du kan vända dig:
- Konsumenternas Energimarknadsbyrå - svarar på frågor om elbolag med mera.
- Konsumenternas Bank- och finansbyrå - kan du vända dig till i frågor som rör banker och kreditinstitut.
- Konsumenternas Försäkringsbyrå - kan hjälpa dig med frågor som rör bland annat försäkringsbolag och försäkringar.
- Konsument Europa - är en konsumentvägledning du kan vända dig till med frågor kring handel i annat land, främst inom EU. http://www.konsumenteuropa.se/
- Telekområdgivarna - hjälper dig med frågor som rör dina abonnemang för fast telefon, mobiltelefon, tv-kanaler och Internet. https://telekomradgivarna.se/
Telefonkostnaden är samma som för lokalsamtal! Se även under rubriken länkar nederst på sidan.
Bra konsumentlänkar
- Telekområdgivarna- hjälper dig med frågor som rör dina abonnemang för fast telefon, mobiltelefon, tv-kanaler och Internet. www.telekomradgivarna.se
- Konsumenternas Bank- och finansbyrå - kan du vända dig till i frågor som rör banker och kreditinstitut. http://www.konsumenternas.se/
- Konsumenternas Energimarknadsbyrå - svarar på frågor om energi, exempelvis el. http://www.energimarknadsbyran.se/
- Konsumenternas Försäkringsbyrå - kan hjälpa dig med frågor som rör bland annat försäkringsbolag och försäkringar. http://www.konsumenternas.se/
- Konsument Europa - är en konsumentvägledning du kan vända dig till med frågor kring handel inom EU. www.konsumenteuropa.se
- Allmänna reklamationsnämnden - ARN - Statlig myndighet. Opartisk prövning av konsumenttvister. www.arn.se
- NIX-telefon - Ring 077 228 00 00 för att spärra telefonen för oönskade säljsamtal eller gå in på hemsidan: http://nixtelefon.org/
- Göteborgs-Posten Konsument - Artiklar, tester med mera http://www.gp.se/livsstil/konsument.
Kommunen har särskild energirådgivning
Klicka här för att läsa mer om särskild energirådgivning.