Vi har placerat cookies på din dator och lagrat ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om cookies och personuppgifter

Viktig information

Här hittar du som är nyanländ i Lerum viktig information som du behöver känna till. Denna information gäller under 2020 på grund av den situation som råder med coronaviruset covid-19.

Följ nyhetsrapportering på olika språk via Sveriges Radio

Nyheter på somaliska

Nyheter på kurdiska

Nyheter på arabiska

Nyheter på engelska

Nyheter på persiska

Nyheter på lätt svenska

Information från Folkhälsomyndigheten på olika språk angående Coronaviruset covid-19

العربية / ARABISKA

دری / DARI

فارسی / FARSI

Français / FRANSKA

پښتو / PASHTO

Af soomaali / SOMALISKA

ትግርኛ / TIGRINJA

Nationell telefonlinje om det nya coronviruset på flera språk

Telefonlinjen bemannas av hälsokommunikatörer och hälsoinformatörer i regionerna som talar arabiska, somaliska, persiska, tigrinja, amarinja och ryska.
Hit kan allmänheten ringa för att få svar på frågor om det nya coronaviruset. Exempel på frågor som kan besvaras är:

Vad är coronavirus?
Hur smittar det, hur skyddar man sig och hur förhindrar man smittspridning?
Finns det mediciner mot det nya coronaviruset?
Var finns det information på olika språk?
Den som ringer möts av en kort introduktion på engelska, följt av en längre på arabiska. Därefter väljer man önskat språk via följande knappval:

1. Arabiska
2. Somaliska
3. Persiska
4. Tigrinja/ amarinja
5. Ryska

Region Stockholm ansvarar för drift av tjänsten, men den är tillgänglig i hela Sverige. Folkhälsomyndigheten samverkar med regionerna för att ge korrekt och aktuell information om covid-19 på andra språk än svenska och ge ökat informationsstöd åt icke svensktalande personer.

Telefonlinjen fungerar inte som sjukvårdsupplysning och det går inte att få hjälp med enskilda patientärenden, då ska man vända sig till 1177 Vårdguiden.

Telefonnumret är:
08-123 680 00

Linjen är öppen vardagar
kl. 09.00-12.00 och 13.00-15.00.

Klicka för att läsa mer om telefonlinjen på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Integrationscentrum

Informationskontoret har mottagning per telefon. Det är för att minska smittspridningen av coronaviruset Covid-19. 

Telefon och språk:

Arabiska 072-255 74 82, 072-855 45 80, 072-511 13 17

Somaliska 072-856 52 27, 072-856 52 28

Tigrinja 072-855 45 81, 072-855 45 70

Dari/persiska 072-855 46 49

E-post:
informationskontoret.arabiska@socialresurs.goteborg.se
informationskontoret.somaliska@socialresurs.goteborg.se
informationskontoret.tigrinja@socialresurs.goteborg.se
informationskontoret.dari.persiska@socialresurs.goteborg.se

Öppettider:

Måndag – tisdag 9 - 12 och 13 - 16

Onsdag – torsdag 13 – 16 - Fredag 9 - 12

Så här gör du:

Kontakta Informationskontoret hemifrån och boka tid för att få hjälp. Inom kort ska du få hjälp av Informationskontoret via telefon, Skype eller e-post.

Klicka här för att läsa mer eller för att läsa informationen på ett annat språk

Samhällsorientering

Samhällsorienteringens undervisning är anpassad för minska smittspridningen av covid-19. Samhällsorienteringen sker därför i mindre grupper eller på distans.

Här kan du se informationsfilmer om covid-19 på flera olika språk