Handlingsplan mot alkohol- och drogmissbruk

Lerums Gymnasium och Lerums gymnasiesärskola ska vara en hälsosam och trygg arbetsmiljö för alla i skolan.

Alla former av alkohol och droger är förbjudna inom skolans område och aktiviteter. D.v.s. skolan är en drogfri arbetsplats.

Vårt förebyggande arbete

  • Vid det individuella hälsosamtalet hos skolsköterskan, med alla elever i årskurs 1 tas alltid frågor om alkohol, narkotika, tobak och missbruk upp.
  • Alla elever får undervisning om de negativa effekterna av alkohol, narkotika och tobak genom temadagar och värdegrundsprojekt Livskraft.
  • Drogvaneundersökning genomförs årligen med alla elever årskurs 2. Statistiken kan t.ex. användas som underlag för fältarnas besök i klasserna som ingår i skolans förebyggande arbete.
  • All personal vid Lerums Gymnasium informeras årligen om handlingsplanen och personal utbildas löpande i skolans värdegrundsarbete.
  • Elever och målsman informeras om skolans handlingsplan i samband med skolstarten.
  • Verksamhetschef informerar särskilt om skolans inställning till alkohol inför skolavslutningen. Personal och föräldrar ska agera gemensamt för en drogfri studentdag.
  • Jourhavande rektor uppmärksammar alla signaler om missbruk och agerar direkt.
  • Riktade drogtester kan efter överenskommelse tas på elever som är inskrivna på skolan, när rektor bedömer att risken för skador är stor.
  • Drogtester tas vidare när vissa praktik- eller arbetsplatsförlagda utbildningar (APL/APU) så fodrar.

 

Alla ärende lämnas till skolledning/elevhälsan för fortsatt handläggning.

Vid misstanke om drogaktivitet lägger vi stor vikt vid snabb handläggning så att:

  • Annan orsak till påverkan hos eleven ska uteslutas.
  • Omedelbar kontakt tas med vårdnadshavare om elev är omyndig.
  • Omedelbar kontakt tas med försörjningsansvarig om myndig elev ger samtycke.
  • Berörd rektor kontaktar socialtjänsten vid behov.
  • Berörd rektor sammankallar snarast till elevkonferens.
  • Under elevkonferensen tas en åtgärdsplan med tydliga ansvarsfördelningar fram. Drogtest förespråkas.
  • Om elev inte medverkar till drogtest kvarstår misstanken.
  • För myndig elev förespråkas skriftligt samtycke med eleven angående kontakt med vårdnadshavare.

 

Vid konstaterad drogaktivitet

  • Elevkonferens anordnas och skollagen 5 kap. tillämpas.
  • Rektor ansvarar för anmälan till socialtjänsten.
  • Åtgärdsplan aktiveras av vilken det framgår att slumpmässiga drogtester kan komma att genomföras.
  • Frågor om behandling hänskjuts till socialtjänsten.
  • Elevhälsopersonalen håller sig, efter samtycke från vårdnadshavare och/ eller elev, fortlöpande informerad om behandlingsresultat via behandlingsenhet respektive socialtjänst.
  • Berörd personal hålls informerad efter samtycke från vårdnadshavare och/ eller elev.
  • Om missbruk fortsätter trots erbjudna behandlingsalternativ fortsätter tillämpningen av skollagen 5 kap. §17-19.
  • Kontinuerlig uppföljning ska ske av åtgärdsplanen.

 

Åtgärder när elev är drogpåverkad

  • Akut drogpåverkad elev ska efter kontakt med vårdnadshavare eller motsvarande avvisas från skolan. Skolan ser till att eleven blir tryggt omhändertagen.
  • Berörd rektor kallar till elevkonferens.
  • Polis tillkallas vid behov.
  • Följa planen som gäller vid konstaterad drogaktivitet.

 

Åtgärder vid misstanke om försäljning av droger

  • Skolledning och elevhälsoteam kontaktas.
  • Verksamhetschef/jourhavande rektor gör polisanmälan och polisen i sin tur kontaktar socialtjänsten.
  • Vårdnadshavare för omyndig elev underrättas.

 

Denna plan ingår i Lerums Gymnasiums och Lerums gymnasiesärskolas systematiska arbetsmiljöarbete och revideras vid behov.