Lämna synpunkter

Grundskolan ska vara en trygg plats och så bra som möjlig för alla som finns där. Därför är det viktigt att vi på skolan får information om brister, så att vi i dialog med dig som vårdnadshavare eller elev kan förbättra verksamheten.

Dina upplevelser är viktiga för skolans utveckling och kvalitetsarbete. Om skolan inte motsvarar dina förväntningar eller om du eller ditt barn är missnöjda med något kan ni kontakta oss.

  1. Kontakta skolan i första hand

I första hand bör du vända dig till personalen på skolan eller fritidshemmet. Om du inte tycker att du får rätt hjälp eller att personalen inte lyssnar på dig bör du istället vända dig till rektorn. Du kan också vända dig direkt till rektorn om du anser att problemet är allvarligt.

  1. Kontakta rektorn i andra hand

Prata med rektorn om det du är missnöjd med. Om du efter samtalet fortfarande inte är nöjd kan du kontakta utbildningschefen eller grundskoleförvaltningen.

  1. Kontakta utbildningschefen eller grundskoleförvaltningen i tredje hand

Om du vill kan du vända dig direkt till utbildningschefen eller grundskoleförvaltningen. Hit vänder du dig också om du inte är nöjd med hur rektorn har hanterat ditt klagomål.

Hur lämnar jag klagomål?

Du kan lämna ditt klagomål muntligt eller skriftligt. Du kan självklart vara anonym, men om du vill ha svar behöver du lämna namn och kontaktuppgifter.

Du hittar kontaktuppgifter till skolan på skolans hemsida. Om du vill kontakta Sektor lärande kan du ringa 0302-52 10 00 eller skicka e-post till kommun@lerum.se
Det är också hit du vänder dig om du är missnöjd med kommunens agerande. 

Om du inte kan eller vill lämna ditt klagomål digitalt går det bra att skicka det med post till:

Lerums kommun
Sektor lärande
443 80 Lerum

Vad händer efter att jag har lämnat ett klagomål?

Så snart som möjligt kontaktar vi dig så att du vet att vi har tagit emot ditt klagomål. Beroende på vad ditt klagomål gäller kan du ibland bli kontaktad medan vi arbetar med ditt klagomål. När vi är klara kontaktar vi dig för att berätta vad vi har kommit fram till och vad som händer nu. Vi kontaktar inte dig om du har valt att vara anonym. Vissa klagomål går att lösa direkt. Då startar vi inte någon utredning. 

Vad händer med mina uppgifter?

Om du lämnar ditt klagomål skriftligt (via brev eller e-post) räknas den som en inkommen allmän handling. Det innebär att alla som vill kan begära att få läsa det du skriver i ditt klagomål. Det är bara om du eller ditt barn har skyddade personuppgifter eller riskerar att förföljas (av särskild anledning) som personuppgifterna skyddas.

Klicka här för att läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.

Om du inte är nöjd med hur Sektor lärande har hanterat ditt klagomål kan du göra en anmälan till Skolinspektionen.